Uusi pedagoginen ilmaispeli elävöittää historiaa

Christine ja Göran Schildtin säätiön lanseeraama uusi verkkopeli Daphnen matkat – antiikkia metsästämässä on optimoitu tablettitietokoneille. Sitä voi pelata myös pöytätietokoneella, mutta ei matka- tai älypuhelimella. Peli soveltuu täydentäväksi oppimateriaaliksi 4.-6.-luokkalaisille tai johdannoksi ennen vierailua Villa Skeppetissä Tammisaaressa.

Taustaa

Säätiön ajatus Välimerta käsittelevän pelin luomisesta syntyi jo vuonna 2015. Göran Schildtin seikkailut ja kiinnostus Kreikan kulttuurialuetta kohtaan soveltuvat hyvin pelin lähtökohdaksi. Uusi peli elävöittää Schildtin henkistä perintöä, lisää tietoa ja kasvattaa kiinnostusta historiaa kohtaan. Se keskittyy antiikin aikaan ja Kreikan kulttuurialueeseen, jotka molemmat olivat Göran Schildtille rakkaita.

Pelin lähtökohta

Peli sijoittuu Välimerelle, jossa oppilaat purjehtivat kaupungista toiseen kirjailija Göran Schildtin Daphne-purjeveneen kyydissä. Matka noudattelee maantieteellistä reittiä, mutta ei kronologisesti, vaan aikahyppyjä tehdään niin eteen- kuin taaksepäinkin. Aikajanan avulla pelaaja voi seurata missä ajassa kunakin hetkenä liikutaan. Matkan aikana kerätään sekä antiikin esineitä että antiikin aikaan liittyvää tietoa, Kreikan kulttuurialueeseen keskittyen. Oppaana matkalla toimii Delfin oraakkeli Pythia. Matkalla tavataan myös Apollo-jumala, Filosofi Sokrates ja monia muita antiikin merkkihenkilöitä. Peli sisältää monivalintakysymyksiä sekä ovelia arvoituksia, jotka ratkaisemalla pääsee jatkamaan matkaansa ja lopulta maaliin.

Pelin on käsikirjoittanut säätiön toiminnanjohtaja Jennifer Dahlbäck ja sen tarkistivat tietojen osalta yliopistonlehtori Kristian Göransson sekä antiikkihistorioitsija Kaj Sandberg. Tutkija ja yrittäjä Linda Mannila on kommentoinut käsikirjoitusta kasvatustieteellisesta näkökulmasta. J&Co Digital on vastannut teknisestä ja graafisesta toteutuksesta.

Tule mukaan jännittävään seikkailuun!

Ostoskorisi